Friday

first word, innalillah wainnalillahirajiun..

second word, betul ke?
third word, kita betul-betul tak sangka.

ya, siapa sangka, jiran yang kita kenal, zaman kecil-kecil dulu mengaji sama-sama, gaduh sama-sama, sama-sama berdengki..habis sekolah dah lesap, tak selalu jumpa.. dengar cerita sambung belajar sambil buat kerja sambilan.. lagi-lagi aku yang sudah pindah ke blok lain.. entah bila masa dia balik pun tak tahu..

it was on friday, aku tengah main game plants vs zombies.. cik pah beri salam and terus buka pintu..

cik pah :Ya Allah cik da, sedih betul hati aku, anak rose meninggal dunia.
umi :innalillah..... bila?
cik pah :petang tadi accident kat sungai buluh..

everyone will be surprised to hear that.. anak jiran yang sudah lama kita tidak berjumpa akhirnya mendengar khabar tentang pemergiannya..

pukul 2 pagi jenazah baru dibawa pulang, 8 pagi aku pergi melawat, jenazah masih ada.. sebelum balik, aku sempat tengok wajah jenazah.. mukanya bersih, tapi ada sedikit lebam-lebam.. from the information that i got, arwah baru balik dari kerja bawa moto terlanggar belakang kereta then tercampak, lori pula yang melanggarnya.. arwah mengalami patah tangan dan kakinya, paru-parunya juga hancur.. astaghfirullahulazim..

peluk cik rose yang menangisi pemergiaan satu-satunya anak lakinya, bagaikan aku tahu perasaan seorang ibu bagaimana?

Ya Allah, Kau tabahkanlah hati cik rose sekeluarga.. Kau letakkan lah arwah ditempat orang-orang yang Engkau muliakan.. arwah masih muda untuk meninggalkan keluarganya, tetapi kami semua akur dengan kehendakMu, sesungguhnya Kau amat menyayangi hamba-hambaMu.. bukakan lah pintu hati orang-orang sekeliling arwah agar menerima ini sebagai suatu pengajaran agar sentiasa beramal kepadaMu..sesungguhnya setiap yang hidup pasti akan menghadap kepadaMu.. Amin..

salam takziah buat cik rose sekeluarga, mudah-mudahan Allah mendengar segala doa yang kalian berikan untuk arwah.




ingatlah wahai umat islam, kematian sentiasa memburu kita.. sentiasa lah ingat kepada Allah S.W.T